söndag 15 mars 2009

Livet värt att leva

Sprakande av glädje efter att ha läst katalogen med alla de väl genomtänkta texterna från utställningen i domkyrkan,”Livet värt att leva!”, vill jag gärna dela med mig till er.

Igår invigdes konstutställningen i domkyrkan i Karlstad och den pågår i två veckor (14-29 mars 2009). Inom samlingsnamnet ingår alltså konstutställningen, som visas både digitalt i kyrkan (Vilket underbart nytänkande i samtidens anda!) och fysiskt i domkyrkan och på biblioteket. Dessutom finns andra aktiviteter, som en fototävling som anordnas gemensamt av Värmlands Folkblad och Svenska Kyrkan, en novelltävling i samarbete mellan NWT och Svenska Kyrkan och mängder av samtal, en bok ges ut, dans, gospelsång, föredrag och mycket annat. Hela paketet invigdes Mitticity igår, med flera celebriteter.

Det är just det som jag vill dela med mig av - alla dessa bilder och dikter m m på utställningen. Jag åkte dit med Elisabeth Bergqvist (som också var med på Humletorp, se inlägg 25 januari).

Elisabeth och jag är med digitalt med våra verk ”Sommarskog” (se skärmen bredvid) och ”Växtkraft och vila”. Min vän Ellinor Henriksson har med sitt konstverk ”En liten älg” och Turid Lövkvist har med ”Carpedium”. De kommer från Nordviggen respektive Östmark och visar också sina tavlor fysiskt i domkyrkan. På samlingsbilden från domkyrkan ser ni också Liida Hardner Larsson, som bidrog med en fantastisk textilbild som heter ”Din klara sol…”. Även Elena Zak, som är ikonmålerska från Kil och Sankt Petersburg, var representerad där, med en ikon som heter "Guds moder Skoroposlussnitsa". Ni kan se den på den digitiala skärmen till höger.

Mina båda nära konstnärsvänner, Anna Svensson och Åsa Nilsson, som jag har KonstGränden i Sunne tillsammans med, har också bilder med på den digitala visningen i kyrkan. Detta med bilderna ”My little princess” och ”Kaffetåren” (till höger, från en utställning på KonstGränden). Annas bild är dessutom med fysiskt på biblioteket i Karlstad.

Sist, men inte minst, vill jag berätta att Linda Åslund, som numera är ordförande i Konst i VÄst, konstföreningen i Västra Ämtervik, som jag var med att bilda för några år sedan, har med en tavla som heter meditation (Se nedan!).

Gå dit och titta om du bor i närheten! Och köp den enkla katalogen, som de förhoppningsvis då har gjort fler av efter att den tog slut igår. Där står tankarna varje konstnär haft om sina alster och de härliga dikter som både Torleif Styffe och Bengt Berg skickat in, som visar vad de värdesätter i det som gör ”Livet värt att leva!”

Margaretha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar