fredag 22 maj 2009

Marie Wickberg till EU-parlamentet

Det är inte bara för att Marie Wickberg har så bra idéer och så mycket energi att försöka förverkliga dem, som jag vill uppmana alla som tycker och/eller känner som hon att rösta och därmed också kryssa för Marie i EU-parlamentsvalet.

Läs om hennes åsikter, vad hon vill kämpa för på Cuf i Värmlands hemsida. Hitta det under bilden till höger.

Jag är egentligen inte Centerpartist, men jag sympatiserar med hennes åsikter i väldigt många frågor. Har heller aldrig varit rädd för att rösta på de personer (och därmed partiet bakom) som jag tycker arbetar för de bästa lösningarna. Jag vill uppmana människor att rösta i EU-valet, och då menar jag egentligen att du måste rösta på något parti, någon kandidat.

Ett av de viktigaste målen är att inte släppa fram de partier som jag inte tycker ska få in några representanter i någon folkvald församling. Extrema partier som vill göra Sverige mer brunt än fasetterat i hela färgspektrumet. Jag vill släppa fram personer med alla åsikter och traditioner, som det innebär, utom den åsikten att just alla dessa ska få plats i vårt land.

Detta är ingen politisk blogg, men när politiken nästan blivit bortglömd i massmedia, när folk inte vet om att det är ett val som berör oss väldigt mycket (eftersom de som ska sitta i EU-parlamentet sitter där i fem år och kan påverka de lagar och förordningar som styr vårt och alla EU:s länder) då måste jag reagera. Det är viktigt att rösta!
Om man ser bakåt i historien kan man se att det bara är de senaste andetagen av historien vi har haft demokratier i världen. Under nästan hela människans tid har vi haft härskare/kungar/tsarer/diktatorer och allt från slavar och trälar till förtryckta arbetare och någon sorts medelklass.

Nu är "marknaden" och politiker våra härskare, ja några andra också, men i stort sett är det så. Då måste vi vara rädda om den möjlighet vi kämpat oss till, som enkla unika, tänkande, röstande människor!
Hur länge sedan var det vi vanliga svenskar inte fick rösta? Inte ens hundra år sedan!

1920 beslöt de styrande i Sverige att alla, både fria män och kvinnor, skulle få en röst var. Förut hade "inte ens" alla män fått rösta! Det fick bara de som hade land/egendom eller pengar eller var födda till makt. Första gången alla fick rösta var i valet 1921. Nu är vi alla födda till, åtminstone den makten, att få lov att tänka själva och rösta!

Så ta vara på den möjligheten, vänner, vem vet när de som strävar efter att få makt, genom att passa på att försöka få in sina kandidater, när du och andra skiter i sin medborgerliga rätt att rösta. För att få möjlighet att ta över, igen. Sådana som SD och andra partier som försöker lägga sina verkliga åsikter i skuggan, så vi inte ska se dem, förrän det är för sent.

Därför röstar jag i EU-parlamentsvalet den 7 juni. Det viktigaste är att du röstar, även om just jag kryssar för Marie!
Margaretha
PS. bilderna är ifrån hennes valupptakt i Karlstad i april. DS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar