fredag 24 april 2009

Carpe diem

De´e´bra nu.
I morgonens Tankar för dagen i P1 pratade en Pernilla Ouis, humanekolog, om vår strävan och inkonsekvensen av att vilja må bra och att få det bättre. Vi säger till våra barn (och gamla!) "de´e´bra nu" och vill att de ska vara nöjda och leva i nuet. Själva är vi aldrig nöjda.

Undrar varför?

Hon pratade också om att så ofta är den som är frisk som inte mår bra, medan den som är sju faktiskt mår bra ibland.

Undrar varför?

Kanske är det så att den som är sjuk, har det svårt eller på annat sätt har problem som verkligen är problem, också har förmågan att se vad om verkligen är viktigt i livet. De har varit tvungna att tänka efter.
"De´e´bra nu" för mig. Jag mår bra. och har egentligen gjort det länge. Men jag är inte frisk, har ganska många problem, men jag ser lösningar och mycket, mycket bra i livet. Jag mår bra.

Undrar varför?

Igår blev jag bjuden på en nybakad sockerkaka med hjortronsylt av grannen. Anne-Märta och henne man Erik är båda 89 år gamla. De är mina kompisar och närmsta grannar. Jag visade dem bilder från utställningen Just 4 u på KonstGränden, dit ju Erik kom på besök i påskas. Vi hade det jättemysigt. Och det är fantastisk när någon tar sig tid och kraft att baka, bara för att jag ska komma! Vi sparade inte på det heller, för halva kakan var borta när jag gick...

De´e´bra nu.
Jag vågar tänka det och känner att det är sant.
Det känns som när jag ser bilden bredvid och verkligen står eller sitter på bryggan i Sannäs i Bohuslän, vid vår lilla plasteka. Kanske ska vi fiska, kanske bara ut och bada någonstans i Sannäsfjorden. Då är det bra, bara bra.

Margaretha

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar