söndag 4 januari 2009

En kall morgon

Mitt i vinterkylan fann katten Stella en plats att sitta och njuta av solen.

Och det är kanske det vi måste göra ibland, hitta en plats och vila i det kalla, som omger oss. Idag vaknade vi till nyheter om invasion i Gaza, om lidande och död.

Onödiga, till synes olösliga tvister, som drabbar oskyldiga och som får omvärlden att förfäras och häpna. Vad är det som får makthavare att offra folk och anseende hos resten av världen? Vad kan man göra för att påverka och stoppa galenskap i form av krig och hat? Och vad har jag gjort?

Jag kunde inte låta bli att reagera. Kylan från de minus 16 som vi hade utanför huset på morgon kröp in och förstärkte den fasansfulla känsla av sorg som spred sig när jag lyssnade på nyheterna på radion.

Och så blev jag arg! Lyssna på oss, som är gräsrötter och vanliga människor! Sluta döda och fördöm andras dödande!

Resultatet av mina tankar kan du läsa som en kommentar på Carls Bildts blogg Alla dessa dagar (Under namnet "humanright22"). Vi måste reagera på det vi känner är fel, annars kan aldrig världen bli bättre!

Margaretha, som idag i stället gärna hade varit en ovetande katt vid en la´gårdsvägg i solen...

2 kommentarer:

  1. Fin blogg du har startat! Ja, visst vore det skönt ibland att vara en ovetande katt när omvärlden tränger sig på. Men det är ju viktigt att göra sin röst hörd och försöka påverka i positiv riktning, något jag ständigt trummar för till mina barn.

    SvaraRadera
  2. Tack!
    Roligt att du gillar den.
    Att vara engagerad är viktigt, och det har jag och många runt mig nog alltid varit, men ibland bör man krypa ihop och bara vara med sig själv också, så att man orkar. Det tror jag många glömmer. Margaretha

    SvaraRadera