torsdag 12 februari 2009

Fler kvinnor

Ja, jag vet att jag redan skrivit ett blogginlägg idag.
Men detta är viktigt. Väldigt viktigt!:

Marie Wickberg (c) och Zaida Catalán (mp) som kandiderar till Europaparlamentet uppmanar regeringen:

Välj en kvinna till svensk kommissionär!

"Att inga kvinnor är aktuella i utgallringen av kandidater visar tydligt att kvinnors plats i maktens korridorer fortfarande inte är en självklarhet. Vi uppmanar därför regeringen att vid tillsättning av ny kommissionär inte förlora sig i det faktum att den tidigare var kvinna", skriver Zaida Catalán (mp) och Marie Wickberg (c).

Som nummer fyra på centerpartiets lista för EU-parlamentariker, som kan väljas i sommar, är Marie Wickberg, en av mina döttrar. Hon har tillsammans med Zaida Catalán (mp) skrivit artikeln i Newsmill där de kräver en större representation av kvinnor på poster i ledande position i EU. Gå in och läs den, och se hur stora differenser det bl a är mellan representationen av män respektive kvinnor.

Faktum är att det faktiskt finns kvinnor med utbildning och erfarenhet nog att både representera och styra.
Tycker mig ha både hört och läst om att kvinnor är överrepresenterade i högre studier t ex...

Jag tror på både män och kvinnor.
Jag tror vi kan.
Men eftersom så få män tycks tro på kvinnor, måste kvinnor kvoteras in, tills det blir naturligt att tro på kvinnor.
Det är min fasta övertygelse. Och jag vet att fler och fler, som tidigare sagt sig tycka att "det måste vara så att kvinnor ska kunna sin sak och förtjäna att få en post" har ändrat sig. Varför? Jo, för att de faktiskt märkt att det är många män som fått sin post utan att kunna sin sak och förtjäna att få en post.

När en kvinna kan göra bort sig lika självklart som en man och ändå ha förtroende, då är det jämställt.

Margaretha

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar